Utlänningar (faranger) är dock EJ tillåtna att arbeta inom en rad yrkeskategorier. Jordbrukare, turistguide och butiksbiträde är exempel på yrken med sådana restriktioner.
Med sitt varma klimat och sina trevliga människor kan Thailand framstå som ett "paradis" att arbeta i för många, men man bör alltid tänka igenom sitt beslut riktigt noga innan man gör slag i saken. Att jobba i Thailand är inte alls som att spendera semestern här. Dessutom finns ett antal regler och lagar som vi rekommenderar dig att uppmärksamma.
Passar du som "egen" i Thailand?
Om du svarar ja på MINST ÅTTA av frågorna nedan tror vi att just du kan passa som egen företagare i Thailand:
1. Har du en gedigen kunskap om branschen redan innan flytten till Thailand?
2. Har du stort tålamod och ogillar eller tom avskyr att ge upp?
3. Kan du tänka dig att avvara tid åt initialt pappersarbete och tåla vissa bakslag i processen?
4. Kan du tänka dig att jobba mycket, låt oss säga sextiotimmars-veckor emellanåt?
5. Har du ett gediget engagemang beträffande din företagsidé och inte bara startar eget för att kunna stanna i Thailand?
6. Kan du tåla att byråkratin ibland sätter käppar i hjulet för dig och företaget?
7. Är det ok att arbeta i ett land där medeltemperaturen under dagtid uppgår till mellan 30-35 grader (arbetar du inomhus kan luftkonditioneringen krångla och strömavbrott är inte sällsynta, undantaget i större städer)?
8. Är du villig att lära dig lite thailändska seder, att vara vänlig (men rak) mot lokalbefolkningen och lära dig grunderna i språket så du åtminstone kan föra en enkel konversation på thai?
9. Har du ett rejält startkapital som även räcker till din försörjning om det till en början skulle gå lite smådåligt med firman?
10. Klarar du att vara ifrån släktingar och vänner (som inte bor i Thailand) under en relativt lång tid?
Företagande och arbete - Regler
Vare sig du, som icke thailändsk medborgare, söker anställning i Thailand, eller startar ett eget företag finns en rad gemensamma regler.
1. Du behöver ett Non-Immigrant-visum för att kunna erhålla ett arbetstillstånd i Thailand. Du måste ansöka om detta på en ambassad eller konsulat utanför Thailands gränser.
Första gången man ansöker om nämnda visum beviljas man normalt endast ett tremånaders-visum och först efter denna period kan man söka ett på ettårsbasis. Dock måste man fortfarande lämna landet var tredje månad, eller alternativt uppsöka en immigrationsmyndighet. Det är viktigt att ta reda på vilka regler som gäller för just dig. Villkoren skiftar nämligen beroende på din anställningsform och hur stor andel thailändska medborgare som är anställda på företaget osv.
För att kunna ansöka om ett Non-Immigrant B-visum måste man skaffa ett rekommendationsbrev från företaget som ämnar att anställa dig. Om du startar eget så kan en advokat eller revisor hjälpa dig. Med ett turistvisum är det dessvärre strängligen förbjudet att arbeta i Thailand.
2. När du har fått visumet beviljat så kan du ansöka om Work Permit (arbetstillstånd) i Thailand. Du behöver dessutom en CV, ett nyutfärdat thailändskt hälsointyg och tre stycken passfotografier.
3. För att starta ett privat företag i Thailand (Thai Private Company Limited eller Thai Co., Ltd) behövs ett antal delägare varav thailändarna måste stå för minst 51% av ägandet (undantag från denna regel finns om du är amerikansk medborgare). Företaget skall dessutom ha ett minimum av THB 2,000,000 i tillgångar.
3b. Om du ämnar starta ett mindre företag kan du istället starta ett sk Partnership Limited. Då är det du och en thailändsk partner som står som ägare. Thaipersonen måste då vara majoritetsägaren i företaget.
4. Man kan förstås sköta allt pappersarbete själv när man väljer att starta ett företag, men man behöver då hjälp av en person med väldigt goda färdigheter i det thailändska språket för att kunna fylla i alla ansökningsblanketter. Man lämnar då själv in dessa ifyllda blanketter till myndigheten. De totala avgifterna för att starta en firma är drygt 15,000 baht.
4b. Att anlita någon som hjälper en med att starta firma, dvs en advokat eller revisor etc, kostar ofta minst det dubbla som att göra jobbet själv, dvs 30-70,000 baht (det varierer väldigt mellan olika företag). Detta inkluderar ovan nämnda avgifter till myndigheterna. Att registrera ett företag tar normalt ca 30-40 dagar i Thailand.
5. För att registrera VAT (moms) behövs en rad dokument, bla från markägaren där du har ditt kontor. Mer detaljerad information kan du få från thailändska "skatteverket" (Revenue Department) eller från en jurist eller en sakkunnig rådgivare.
Inkomstskatt
Thailand tillämpar en progressiv inkomstskatteskala. Detta innebär att inkomstskatten hamnar mellan procentsatserna 5 tom 37% beroende på den totala inkomsten. Många thailändare har dock en så låg inkomst att de inte behöver betala någon inkomstskatt överhuvudtaget.
Alla utlänningar i Thailand måste minst betala skatt som beräknas utifrån en förutbestämd minimiinkomst per månad. För européer, japaner, amerikaner, kanadensare och australiensare tillämpas en minimuminkomst på 50,000 THB.
För medborgare från andra länder tillämpas andra minimiinkomster. Exempelvis har invånare från Thailands grannländer en betydligt lägre fastslagen minimiinkomst än för "västerlänningar".